Header-banner
felső banner
diákmunka
Nyaranta több ezer diák vállal munkát. Gyakran csak a nyaralásra való szeretnék megkeresni, de sok olyan diák is munkát vállal, aki a tanulmányai folytatására szánja a keresetét. A munkák nagyon változatosak,... Tovább!

Tovább romlott a hazai oktatás színvonala?

diakokFolyamatosan romló tendenciáról árulkodnak a napokban nyilvánosságra hozott 2013-as kompetenciavizsgálat eredményei. A tavalyi PISA-jelentés sem mutatott sok jót, de a mostani mérések az oktatási rendszer színvonalának tartós romlását jelzik.

Az Oktatási Hivatal (OH) elemzése nem mutat 2008 óta jelentős változást sem matematikából, sem szövegértésből. Általában véve a fiúk jobban teljesítettek a matematika felmérésen, a lányok viszont jobbak a szövegértésben. A nyolcadikosok szövegértése romlott, a hatodik és tizedik évfolyamos diákok esetében javulás tapasztalható.

A felmérés lényegében megerősíti a PISA-jelentést, vagyis kiolvasható, hogy a magyar diákok szövegértésből, matematikából és természettudományból is rosszabb eredményeket értek el. A 15 éves korosztály az OECD-átlag alatt teljesít. Ez egyértelmű romlás a 2009-es eredményekhez képest, mely évben Magyarország is elérte az OECD országainak átlagteljesítményét.

A tavalyi kompetencia felmérés jelentős különbségeket mutat a legjobb és a leggyengébb eredményt elérő területek teljesítménye között. A matematika esetében 284–596 pont a különbség, szövegértésben 339–563 pont. A legjobb eredményt a közép-magyarországi, a nyugat-dunántúli és a budapesti diákok érték el, a legkevesebb pontot az észak-magyarországi, az észak-alföldi és a dél-dunántúli tanulók szerezték. Legjobban a hat és a nyolc évfolyamos gimnáziumok tanulói teljesítettek. Az OH elemzése szerint ennek egyik fő oka, hogy ezekben az intézmények komolyabb válogatás után lehet csak bekerülni, 8-10-szeres túljelentkezés mellett eleve csak a legjobbak nyerhetnek felvételt.

A szakiskolák eredményei a legrosszabbak, itt az átlag eredmények elmaradnak az országos átlaghoz képest. Ha a többi évfolyammal vetjük össze a szakiskolák eredményét azt kapjuk, hogy az alacsonyabb az általános iskola hatodikos tanulóinak átlageredményénél is. Minden korosztályban érzékelhető, hogy minél jobb családi háttérrel rendelkezik egy diák, annál jobb eredményeket ér el.

Nahalka István oktatáskutató a Népszabadságnak kifejtette, a pontos elemzés érdekében a pedagógiai hozzáadott érték adatait is figyelembe kell venni. Ez az érték azt jelzi, hogy mekkora az iskolai munka, a helyi pedagógia hatása az egyes diák teljesítményére. A szakember arra hívta fel a figyelmet, hogy több dimenzió mentén is emelkedtek az egyenlőtlenségek. A pedagógiai hozzáadott értéket tekintve már két éve nagy különbség volt a fiúk és lányok között. Ez a tendencia tovább erősödött, úgy tűnik, a magyar iskolarendszer jobban fejleszti a fiúkat, mint a lányokat.

Az iskolatípusok között is egyre nagyobb különbségek figyelhetők meg. A nyolc és hat évfolyamos gimnáziumok eredményei kiugróan magasak, a szakiskolák viszont egyre inkább leszakadnak. Egy év alatt 20-30 pontnyi növekedés a pedagógiai hozzáadott értékeket tekintve hatalmas változás, miközben a teszteredmények ugyanazok maradtak – véli a szakember. Nahalka István arra is kitért, hogy a jelek szerint a főváros már nem teljesít olyan jól, mint korábban, a városok és Budapest egy szinten vannak, a megyeszékhelyek megelőzik ezeket. Véleménye szerint az adatok azt mutatják, hogy a hazai oktatáspolitika a szegregációt, az oktatási egyenlőtlenséget erősíti.

nol.hu

penzcentrum.hu

Friss cikkek

felvi2015
Már csak pár napja maradt azoknak, akik szeptembertől valamely felsőoktatási intézményben kívánják tanulmányaikat folytatni, hogy beadják jelentkezésüket. A jelentkezési határidő 2015. február 15. éjfél. A... Tovább!
Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint az általános iskolai tanulóknak péntekig kell benyújtaniuk jelentkezésüket a nappali tagozatos középiskolákba a középfokú felvételi eljárás során. A középfokú felvételi... Tovább!
9osztaly
Szerdán számolt be cikkében a Magyar Nemzet arról, hogy a Fidesz-KDNP parlamenti frakciója kihelyezett mezőkövesdi ülésén többek között a kilencéves általános iskola bevezetéséről is tárgyalásokat folytat. Rogán... Tovább!
tablet
Az utóbbi években egyre nagyobb területet hódít el a digitális alapú oktatás. Ez talán nem is csoda, hiszen a passzív részvételt élményszerű, interaktív tanulássá varázsolja át. Január végén a Samsung cég újabb... Tovább!
papir_repulo
A gimnáziumi férőhelyek csökkentése ellen és a továbbtanulás mellett álltak ki az MTA munkatársai egy új tanulmányukkal. Az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének hét kutatója „Az érettségi védelmében” című... Tovább!
dualis
Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár tájékoztatása szerint jövő szeptembertől közel 800-an kezdhetik meg felsőoktatási tanulmányaikat duális képzésben. 17 oktatási intézmény már jelezte, hogy... Tovább!
mta_tamogatas
A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) ősszel hirdette meg programját, amelynek keretében olyan kutatási terveket támogatnak, amelyek az iskolai tanulást segítő módszerek vizsgálatát és fejlesztését célozzák meg. A... Tovább!
radiator
A Napi Gazdaság 19 hazai egyetem körében végzett összegzése szerint 12 egyetem függeszti fel részlegesen működését a karácsonyi ünnepek alatt. A leállások rektori utasításra történnek, és az intézkedés előre... Tovább!
felső banner
Header-banner

Bejelentkezés

jobb alsó banner
Header-banner