Header-banner
felső banner
diákmunka
Nyaranta több ezer diák vállal munkát. Gyakran csak a nyaralásra való szeretnék megkeresni, de sok olyan diák is munkát vállal, aki a tanulmányai folytatására szánja a keresetét. A munkák nagyon változatosak,... Tovább!

Hol tart a magyar szakmunkásképzés?

szakmunkasA közelmúltban megfigyelhető volt, hogy a magyar kormány egyre nagyobb hangsúlyt fektet a hazai szakmunkásképzés fejlesztésére, Orbán Viktor miniszterelnök pedig nemrégiben kifejtette, hogy a kormány jó úton jár a képzések átalakításával. De vajon mire elegendő ez, hogyan alakulnak a magyar szakmunkások kereseti lehetőségei, és mire jutnak a szakiskolák által nyújtott tudással? Az Index e heti írásából kiderül, hogy korántsem olyan biztató a helyzet, mint ahogyan azt a politikai vezetés látja.

Magyarországon a lakosság mintegy harmada végzett érettségit nem adó szakiskolában. Az átlag szakmunkás végzettségű munkavállalók jellemzően 3 évvel tanulnak többet, mint a nyolc általánost végzettek, és csak 1-2 évvel kevesebbet, mint az érettségizettek. Ennek ellenére a szakmunkások átlagbére közelebb áll a csak általános iskolát végzett munkavállalókéhoz, mint az érettségivel rendelkezőkéhez. Az Index példája alapján 2012-ben 125 ezer forint volt az általános iskolai végzettségűek átlagbére, és 227 ezer forint az érettségizetteké. A kettő között, de az általános iskolai végzettségűekéhez közelebb alakult a szakmunkások bére, amely ebben az évben 167 ezer forint volt. Az adatok azt mutatják, hogy ez a lemaradás a keresetekben nem új dolog, már a ’90-es évek közepe óta tapasztalható.

A lemaradásnak számtalan oka lehet, ezek közül az egyik a képzési rendszer hatékonyságában rejlik. A statisztikai adatok azt mutatják, hogy 1989 és 2010 között egyre inkább lemarad a különböző korú szakmunkások bére az érettségizettekéhez képest. Megfigyelhető, hogy minél idősebb egy szakmunkás, annál jobban elmarad a bére a vele egykorú érettségizettekéhez képest. 1989-ben még jó volt a helyzet, ekkor egy 20 éves szakmunkás bére még több volt, mint a hasonló korú érettségizetteké. Ez a magas kezdeti szint a rendszerváltással kezdett drasztikusan csökkeni.

Mi lehet a magyarázat? A legvalószínűbb ok az lehet, hogy a szakiskolák hosszú távon nem nyújtanak olyan jól hasznosítható tudást, mint a középiskolák. Ez két tényezőre is visszavezethető. Egyfelől a szakmunkák értéke idővel leértékelődhet, mivel a szakmák változnak, fejlődnek, és a szakmunkás nem készült fel arra, hogy tudását a kor követelményeihez igazodva fejlessze. Másfelől az is megtörténhet, hogy a szakiskola olyan szakmák képzésével foglalkozik, amelyben hosszabb távon nincsenek lehetőségek.

A képzés hibái mellett természetesen más tényezők is szerepet játszhatnak abban, hogy a szakiskolák nem tudnak tartósan piacképes munkavállalókat képezni, hiszen feltételezhető, hogy a szakiskolák diákjai – családi és kulturális hátterük miatt - már eleve nehezebb helyzetből indul, mint a középiskolás tanulók. Ettől függetlenül a szakértők szerint a lemaradás mértéke csökkenthető, de ehhez olyan képzésre van szükség, amely felkészíti a diákokat arra, hogy képesek legyenek megfelelően reagálni a szakma változásaira. Ehhez azonban az életen át tartó tanulás fontosságára kell helyezni a hangsúlyt a képzés során, és nem pusztán az azonnal hasznosítható szakismeretekre.

index.hu

Friss cikkek

felvi2015
Már csak pár napja maradt azoknak, akik szeptembertől valamely felsőoktatási intézményben kívánják tanulmányaikat folytatni, hogy beadják jelentkezésüket. A jelentkezési határidő 2015. február 15. éjfél. A... Tovább!
Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint az általános iskolai tanulóknak péntekig kell benyújtaniuk jelentkezésüket a nappali tagozatos középiskolákba a középfokú felvételi eljárás során. A középfokú felvételi... Tovább!
9osztaly
Szerdán számolt be cikkében a Magyar Nemzet arról, hogy a Fidesz-KDNP parlamenti frakciója kihelyezett mezőkövesdi ülésén többek között a kilencéves általános iskola bevezetéséről is tárgyalásokat folytat. Rogán... Tovább!
tablet
Az utóbbi években egyre nagyobb területet hódít el a digitális alapú oktatás. Ez talán nem is csoda, hiszen a passzív részvételt élményszerű, interaktív tanulássá varázsolja át. Január végén a Samsung cég újabb... Tovább!
papir_repulo
A gimnáziumi férőhelyek csökkentése ellen és a továbbtanulás mellett álltak ki az MTA munkatársai egy új tanulmányukkal. Az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének hét kutatója „Az érettségi védelmében” című... Tovább!
dualis
Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár tájékoztatása szerint jövő szeptembertől közel 800-an kezdhetik meg felsőoktatási tanulmányaikat duális képzésben. 17 oktatási intézmény már jelezte, hogy... Tovább!
mta_tamogatas
A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) ősszel hirdette meg programját, amelynek keretében olyan kutatási terveket támogatnak, amelyek az iskolai tanulást segítő módszerek vizsgálatát és fejlesztését célozzák meg. A... Tovább!
radiator
A Napi Gazdaság 19 hazai egyetem körében végzett összegzése szerint 12 egyetem függeszti fel részlegesen működését a karácsonyi ünnepek alatt. A leállások rektori utasításra történnek, és az intézkedés előre... Tovább!
felső banner
Header-banner

Bejelentkezés

jobb alsó banner
Header-banner